Trainingen
Het rendement van een training en/of bedrijfsopleiding is vaak erg laag. Onze visie hierop is dat dit komt doordat trainingen onvoldoende worden ingebed in de organisatie. En zijn veelal losse onderdelen, die inhoudelijk absoluut goed zijn, maar waarbij toch het beoogde effect niet wordt gehaald. De vraag die marlijn samen met een aantal partners stelde is \"hoe kunnen we het succes en resultaat verbeteren?\" Ons antwoord is heel simpel door achteruit te praten en door te verbinden.
Wat betekent achteruit praten?
Begin met het einddoel in je hoofd zegt Steven Covey. Wat wil je als organisatie bereikt hebben, na de trainingen. Hoe ziet het resultaat eruit. ‘Wat\' kunnen de medewerkers dan concreet anders, en vooral ‘hoe\' zie ik dat terug in hun gedrag en competenties. Hoe meer duidelijk je als organisatie dit kan voorstellen/verbeelden. Des te concreter de visie/missie is en des te eenvoudiger het is om het pad erna toe te bepalen.
Wat betekent verbinden?
Iedere medewerker zit op zijn eigen afdeling, met eigen verantwoordelijkheden en taken. Het doel, de visie is wel het zelfde maar om dit te bereiken moet een verkoopafdeling hele andere dingen doen als een productieafdeling. Iedere afdeling, zelf ieder individu, heeft zijn eigen doelen en afhankelijk van waar ze nu staan, zijn/haar eigen kennis, vaardigheden en attitude/cultuur aspecten te leren om hun doel te bereiken.
- Kennis aspecten zijn inhoudelijk en afdelings en vaak zelf individueel bepaald. Wij noemen dit Horizontale trainingen (inhoudelijke afdelingsgebonden trainingen)
- Vaardigheden zijn deels afdelingsgebonden (zoals verkoop) en deels ook organisatie breed hetzelfde (b.v. communicatie, assertiviteit, prioriteiten stellen). De meest bepalende factor is het Niveau van de deelnemers. Wij noemen dit verticale trainingen, met medewerkers van gelijk niveau)
- Cultuur en Attitude trainingen (klantgerichtheid, mentaliteit) zijn zowel afdelings- als niveau overschrijdend. Cultuur trainingen zijn altijd organisatie breed. Wij noemen dit Diagonale trainingen, waaraan ieder in organisatie aan deel kan nemen.
De sleutel naar succesvolle trainingen is het goed afstemmen en onderling verbinden van alle horizontale, verticale en diagonale trainingen en opleidingen, terwijl men tevens het einddoel, de visie, duidelijk voor ogen houdt.
Marlijn bepaalt desgewenst samen met u het Einddoel (punt B) en/of als deze reeds bekend is, welke, op maat gemaakte, horizontale, verticale en/of diagonale trainingen binnen uw organisatie het meest geschikt zijn.